Loma Suomessa, osa 2: Kaupunkiloma Jyväskylässä

Aiemmin tällä viikolla kirjoittelin kesälomakuulumisiani kesäkuun loppupuolelta. Viime viikolla miehenikin malttoi viimein jäädä lomalle (vaikka viimeksi tänään lähetteli jotain työviestejä), ja oli aika pohtia, että mitäs me lomalla sitten aiomme tehdä. Ainoat suunnitelmat olivat, että mökille pitää päästä ja johonkin vaeltamaan olisi kiva lähteä. Koska tälle viikolle luvattiin koko Suomeen hyvin epävakaista säätä, päätimme, että mökkeily voisi olla sopivaa ajanvietettä.

Ennen sukulaisten kanssa mökkeilyä etenkin minä halusin kuitenkin viettää vähän kahdenkeskistä aikaa. Viime viikolla sain idean, että sadesäällä kylpylä voisi olla kiva vaihtoehto, mutta en sitten kuitenkaan löytänyt sellaista kivaa kylpylää, joka olisi ollut erityisesti pariskunnalle sopiva ja järkevästi matkan varrella. Kylpylöinnin sijaan päätimmekin lähteä kaupunkilomalle Jyväskylään. Siellä kun ei ole juuri tullut käytyä. Minä olin useampia kesiä Korpilahdella kesäleirihommissa, mutta Jyväskylän kaupunki jäi silti vieraaksi ja mies ei omasta mielestään ollut koskaan käynytkään kyseisessä kaupungissa.

Päädyimme siis torstai-iltana varaamaan perjantai-lauantai -väliseksi yöksi hotellimajoituksen Scandic Jyväskylä Stationista. Liityin samalla Scandic Friends -kanta-asiakkuusohjelmaan, joten saimme yöpymisestä kesätarjouksen myötä 20% alennusta. Päädyimmekin panostamaan vähän hulppeampaan huoneeseen, jossa oli leveämpi sänky ja kylpyamme, koska olemme tällaisia kermiksiä (opin tämän lyhenteen kermaperseelle tällä viikolla).

Ihmeempiä suunnitelmia meillä ei Jyväskylän valloitukseen ollut. Hotellin varauksen yhteydessä sekä ajomatkalla etsiskelin netistä tietoa hakusanoinani Mitä tehdä Jyväskylässä? Perjantaiaamupäivällä sitten pakkasimme ahkerasti kamat kasaan. Ja sitä tavaraahan tuli, koska mukana piti olla sopivaa rompetta mökkeilyyn, kaupungilla kulkemiseen ja metsässä sekä mahdollisesti tunturissakin majoittumiseen Suomen kesän eri säätilat huomioiden. Perille Jyväskylään ehdimmekin vasta viiden paikkeilla, joten ihmeempää tekemistä ei tarvinnut keksiä.

Otettuamme hieman tuntumaa hotellihuoneeseemme ja tyhjennettyämme minibaarin (siis siihen pöydälle), jotta saimme omat, halvemmat juomamme sisään, päätimme lähteä tutustumaan Jyväskylään hotellin respan ystävällisen työntekijän suositusten mukaisesti. Kävelimme sillan yli Lutakkoon ja kiersimme sen rantoja myöten. Se olikin kiva järvenrantakaupunginosa ja turkulaisena ihastelin ravintolalaivoja, vaikka tällä kertaa emme jääneet lasillisille.

Lutakon ranta

Lutakosta jatkoimme keskustaan, jolloin nälkä alkoikin jo kolkutella. Olin etukäteen lukenut, että Jyväskylän paras ravintola monen lähteen mukaan on Figaro, joten pienen keskustakierroksen jälkeen suunnistimme sinne. Arvoimme jonkin aikaa, kumman puolen ravintolasta valitsisimme, mutta päädyimme Summer Loungen puolelle. Siellä tilasimme alkudrinkeiksi vadelmamojiton sekä rosé sangrian.

Syötäväksi valitsimme tapaslajitelman ja ajattelimme sen jälkeen sitten päättää, mitä muuta söisimme. Tapaslajitelman kanssa maistelimme kolmea eri punaviiniä. Figarosta sai kivasti kahdeksan sentin lasillisia, jolloin pystyi mukavasti maistelemaan eri viinilajeja. Alkudrinkit ja tapakset olivat oikein hyviä, mutta viinit eivät omaan makuun olleet kovin ihmeellisiä. Täyteläisin niistä eli Vigna Sorella 2017 oli hyvää! Tapaslajitelma oli oikein erinomainen, mutta sen jälkeen listan burgerit, flat breadit ja pihvit tuntuivat liian tuhdeilta ja salaatit taas liian kevyiltä, joten päätimme jatkaa matkaamme ja syödä uudelleen sitten, kun tekee mieli.

Tapakset Figarossa

Jatkoimme iltaamme muutaman lasillisen ja bataatti-kanakorin verran Teerenpelissä. Päädyimme syömään siellä vähän naposteluruokaa, kun emme jaksaneet lähteä metsästämään uutta paikaa. Mieheni maisteli oluita ja minä jatkoin viinilinjalla, vaikka panimoravintolana Teerenpelin viinilista ei ollut kovin hyvä. Pienessä hiprakassa palasimme hyvissä ajoin hotellillemme, jossa avasimme vielä liian vähän viilenneen Cava-pullon ja täytimme kylpyammeen. Ehdin jo valittaa, ettei tässäkään ammeellisessa huoneessa ollut kylpyvaahtoa, mutta suihkusaippua osoittautuikin vaahtoutumisominaisuuksiltaan erinomaiseksi. Siellä sitten romanttisesti lilluttelimme kylpyammeessa skumppalaseinemme jokusen tovin.

Seuraavana aamuna nautimme hotelliaamupalasta, joka oli oikein hyvä! Myöhäiseksi venyneen nukkumaanmenon vuoksi en jaksanut vääntäytyä ennen aamupalaa uimaan hotellin altaalle, kuten olin alustavasti haaveillut tekeväni. Köllöttelimme huoneessamme tarkalleen kahteentoista asti, jolloin huone oli luovutettava. Tämän jälkeen shoppailimme lautapelejä, sillä emme olleet tajunneet ottaa mitään kotoa mukaan. Onneksi Jyväskylästäkin löytyi Fantasiapelit-liike! Aamusateen vähän tauottua lähdimme kävelemään Harjun näkötornille. Nautimme sen ohessa sijaitsevassa ravintola Vesilinnassa herkullista jääteetä ja kiipesimme tornin huipulle ihastelemaan Jyväskylän järvi- ja metsämaisemia.

Näkötornilla käytyämme halusin vielä käydä ihastelemassa käsitöitä Toivolan vanhassa pihassa. Tällä matkalla alkoi sataa kovaa, ja kastuimmekin melko pahasti. Toivolassa oli vain pari kauppaa auki, ja vaikka ihania juttuja siellä olikin, säästin rahani. Viimeisenä Jyväskylä-kokemuksenamme kävimme vielä Thai Street Food -ravintolassa syömässä hyvät ja suuret annokset ennen autoon istumista.

Jyväskylästä jäi tosi kiva fiilis! Mukava, sopivankokoinen kaupunki, jossa luonto on lähellä, mutta silti keskusta tuntuu olevan täynnä elämää. Keskustan kävelykaduilla on jopa vähän eteläeurooppalainen tunnelma. Koska meillä on sukulaisia ja kavereita vähän ympäri Suomen, tulee tällaisia kaupunkilomia harrastettua vähän liian harvoin, mutta pitää ehdottomasti ottaa tavaksi useammin. Suomessa kun on paljon kivoja paikkoja, ja matkainto turhan usein vie kaukomaiden suuntaan.